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Witness: George Frederick Crowe, 30
Steward, from Southampton, England

Key testimony: Crowe reported that just after the accident, "the stewards were making quite a joke of it." He said that as his lifeboat was being lowered it got hung up; the ropes had to be slashed and it fell into the water. People on his lifeboat, commanded by Fifth Officer Lowe pulled some out of the water, but one later died. The Titanic "broke clean in two" as she went down.

. . . SENATOR BOURNE: What were the duties of steward on the Titanic?
MR. CROWE: To act in general and wait on tables.
SENATOR BOURNE: Under what officer of the ship were you directly located, or to whom were you responsible?
MR. CROWE: The chief steward.
SENATOR BOURNE: Will you please state in your own way what knowledge you have in reference to the accident to the Titanic?
MR. CROWE: I was on duty up until about 10:30 on the night of the disaster, and I turned in about 11 o'clock; it might have been a little later. About 11:40 there was a kind of shaking of the ship and a little impact, from which I thought one of the propellers had been broken off.
SENATOR BOURNE: You were in your berth at the time?
MR. CROWE: I was in my berth; yes.
SENATOR BOURNE: And had gone to sleep?
MR. CROWE: No; I was just dozing.
SENATOR BOURNE: Did it shake you out of your berth?
MR. CROWE: No, sir.
SENATOR BOURNE: How much of a shock was it?
MR. CROWE: Well, had I been asleep I do not think it would have awakened me; that is, had I been in a heavy sleep.
SENATOR BOURNE: What deck were you sleeping on?
MR. CROWE: On "E" deck.
SENATOR BOURNE: How far away from the bow of the ship; amidship?
MR. CROWE: About amidship; yes. Probably 50 feet forward of amidship.
SENATOR BOURNE: Now will you kindly go on?

Témoin : George Frederick Crowe, 30 ans
Steward, de Southampton, Angleterre

Témoignage clé : Crowe a rapporté que juste après l’accident, "les stewards faisaient une plaisanterie à ce propos". Il a dit que son embarcation de sauvetage était en train d’être abaissée et qu’elle s’était accrochée; les cordes ont dues être coupées et elle chuta dans l’eau. Les gens dans le canot commandé par le cinquième officier Lowe ont sorti quelqu’un de l’eau, mais il est mort un peu plus tard. Le Titanic "s’est littéralement cassé en deux" au moment de coulé.

. . . LE SÉNATEUR BOURNE : Quels étaient les devoirs du steward sur le Titanic?
M. CROWE : Agir en général et attendre sur les plannings.
LE SÉNATEUR BOURNE : Sous quel officier du navire étiez-vous directement rattaché, ou à qui étiez-vous responsable?
M. CROWE : Au chef steward.
LE SÉNATEUR BOURNE : Pourriez-vous nous dire à votre façon quelles connaissances vous avez au sujet de l’accident du Titanic?
M. CROWE : J’étais de service jusqu’à environ 10 h 30 le soir de la catastrophe, et je me suis couché vers 11 heures; c’était peut-être un peu plus tard. Vers 11 h 40, il y a eu une sorte de secousse du navire et un petit impact, d’où je pensais qu’une des hélices avait été cassée.
LE SÉNATEUR BOURNE : Vous étiez dans votre lit à ce moment-là?
M. CROWE : J’étais dans mon lit, oui.
LE SÉNATEUR BOURNE : Et prêt à vous endormir?
M. CROWE : Non, j’étais assoupi.
LE SÉNATEUR BOURNE : Est-ce que cela vous a fait sortir du lit?
M. CROWE : Non, monsieur.
LE SÉNATEUR BOURNE : À quel point était-ce un choc?
M. CROWE : Eh bien, si je m’étais endormi, je ne pense pas que cela m’aurait réveillé, c’est-à-dire si j’avais dormi fort.
LE SÉNATEUR BOURNE : Sur quel pont dormiez-vous?
M. CROWE : Sur le pont « E ».
LE SÉNATEUR BOURNE : À quelle distance de la proue du navire; au milieu du navire?
M. CROWE : À peu près au milieu du navire; oui. Probablement 50 pieds à l’avant du milieu du navire.
LE SÉNATEUR BOURNE : Voulez-vous maintenant poursuivre?

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